onsdag 21 maj 2008

Anna Skipper, detox och annat blufferi


Titta noga på bilden till vänster. Känner du inte igen den? Det är din lever. Tillsammans med dina njurar är det kroppens reningsverk. Kroppens eget reningsverk är utvecklat under miljoner år och är extremt effektivt. Sådant som kroppen behöver sugs upp i systemet, och sådant som inte behövs eller är skadligt körs ut genom avföringsystemet. Enkelt och genialt! Medicinskt bevisat under lång tid.

Men nej, detta existerar inte för Anna Skipper och liknande "hälso-gurus". I deras värld samlas det odefinerade gifter, "toxiner", i kroppen lite varstans, och de behöver rensas ut medelst "detox".
Jag tittar ibland på "Du är vad du äter" och förfasar mig över vilka hemska matvanor och levnadssätt vissa människor har. Det är ju en tröst att ingenting Anna Skipper kan göra med dem är till det sämre. Däremot lurar hon en massa intet ont anande människor framför dumburken att göra saker som i bästa fall är verkningslösa och i sämsta fall direkt skadliga.

Häromsistens drog hon iväg Sofia Sofipropp Eriksson till en "Ayurvedisk konsultation", där hon fick en fin spåtantsförklaring till vilken personlighetstyp hon är...alá Barnum-kommentarer.
Ayurveda är för övrigt en indiskt andlig filosofi liknande kinesisk örtmedicin och annat....

Jag har själv fått Ayurvedisk medicin en gång. Jag bodde på ett litet pensionat i obydgen på Sri lanka och fick värsta magsjukan. Den äldre mannen som ägde pensionatet kom då med ett ihopvikt löv och ett glas varmt vatten...han talade om för mig att det fanns 7 sorters kryddor i lövet..att det var viktigt att jag tuggade det 7 gånger och sedan svalde med 7 klunkar av vattnet. Lätt road av det hela och lite rörd av omtanken gjorde jag som han sa. Förutom att det smakade ganska vidrigt och antagligen fanns tillräckligt med vitlök och peppar för att döda en elefant så gjorde det ingen, jag säger ingen, effekt.
Min gamle trogne reskamrat Herr Imodium fick till slut rycka ut och satte stopp på det hela på ca 2 timmar... (Anledningen till att jag inte började med imodium var för att den inte fixar magsjukans anledning, bara stoppar upp "utflödet". Och det är ju inte fel att låta det onda komma ut av sig självt...)

Nåväl...Anna Skipper debatteras högt och lågt på nätet har jag sett..och Karin Ahlborg på Aftonbladet har väl skrivit det bästa om Anna och hennes idéer. Läs kolumnen här


Avslutningsvis...snälla människor som läser detta och som tror på homeopati, "avgiftning" och "hälsokost": Kolla fakta...läs lite grand på wikipedia, medicinska journaler och annat...bara för att en trevlig person säger till dig att "så här funkar det", så är det inte nödvändigtvis så...kan man inte förklara och bevisa varför beprövad vetenskap inte håller med det man propagerar så är det antagligen så att man helt enkelt inte har något på fötterna.

Som att hävda att Himalaya-salt är nyttigare än annat salt...och inte innehåller natrium. (Natrium är den kemiska beteckningen för just salt...) Sen att det dessutom inehåller tungmetaller, arsenik och annat...jaja..

/Forbo

Inga kommentarer: