söndag 24 februari 2008

Spåtanten


Igårkväll hade vi besök av en väninna till min sambo, och som vanligt lyssnar man intresserat på något koleriska kvinnan hon är. Hon har nämligen en tendens att mestadels höra av sig när hon behöver lätta sitt hjärta, hon stressar gärna upp sig och oroar sig en hel del här i livet. Vissa skulle nog kalla henne en aningens ältande och problemfokuserad faktiskt...iallafall av mig.

Hursomhelst, igår berättade hon att hon hade känt sig mer orolig än vanligt sista veckan, och hade varit sjuk, så hon kände sig ynklig. Hennes recept på att komma på fötter mentalt igen har varit att lyssna på två olika kassettband. (Att någon fortfarande har kassett-band är en ju en intressant historia i sig...).
Det ena bandet var mentalt träning av Uneståhl, fair enough...mentalt träning är bra och fungerar på många, det är inget konstigt med det så länge vi håller det på en saklig nivå.
Det andra bandet var en inspelning hon gjort hos en spåtant för några veckor sedan...

Det är här jag helst av allt vill gå igång i Richard Dawkins-stil och verbalt slappa henne i huvudet med en hoprullad dagstidning...men för familjelivets frid får jag istället anta en intresserad min och humma och nicka... och jag får höra följande (Kraftigt komprimerat av mig):

"Spåtanten[heter något annat i verkligheten] sa till mig att jag inte ska anstränga mig så mycket för att vara andra till lags hela tiden, att jag måste tänka på mig själv också. Att jag duger som jag är, och att jag inte alltid måste vara så duktig och så... och det stämmer ju precis, hon hittade verkligen precis det där som jag känner..."

Jaha...men att det ska vara så fruktansvärt svårt att inse att man knappast är unik om de här känslorna, att hon säger precis samma saker till varenda tjej som dyker upp hos henne och känner "Duktig flicka"-press". Det kallas "Forer-effekten" när man känner igen sig i allmängiltiga uttalanden, och uttalanden som dessa kallas Barnum-statements efter den berömde PT Barnum. Väl dokumenterat sedan förra seklets början.

Men likväl går folk på det precis hela tiden.... om du vill testa det själv, läs ett vanligt horoskop i vilken tidning som helst, och du kommer tycka att det stämmer åtminstone till hälften. Testa sedan att läsa horoskopet för ett annat stjärntecken fast tänk dig att det är riktat till dig..så stämmer det precis lika mycket.

Även om man är medveten om de här sakerna, och känner till konceptet Cold Reading, så är det lätt att falla dit och tycka att det kanske ligger något i det iallafall... Ett intressant exempel på hur man lätt faller offer för sin egen vilja, trots medvetenhet om de psykologiska bakgrunderna kan du hitta här på Nina's blog. Hon vill inte helt avfärda mediumets "förmåga"....vilket också är ett vanligt självbedrägeri där man anser sig vara sunt skeptiskt...att det finns många fejkare men att det kanske kanske finns någon som verkligen kan, iallafall lite grand..för man vill ju så gärna tro...och att man är skeptisk till vissa medium ger auktoritet till det medium man faktiskt tror besitter lite grand andlig förmåga. Inte lätt det här med att vara människa:-)

För mer om cold reading, titta på illusionisten Derren Brown på Youtube för exempel på hur det går till.


Nåväl, för att återgå till sambons vännina...det är väl i sig ingen fara med att hon bedrar sig själv, men jag gillar inte att det finns så många människor som profiterar på andras svaga självkänslor... för att inte tala om undergräver vårt upplysta samhälles strävanden efter mer upplysning.

Håll ögonen öppna för min blogg framöver...jag har nämligen blivit utlovad av en annan av sambons bekanta att få lyssna på hennes band från ett medium som hon också träffat (Det är som en farsot det här medie-tramseriet...), och jag ska försöka återge det så gott jag kan här med medföljande analys.

Inga kommentarer: