fredag 4 juli 2008

Kläm åt fuskarna...

..och skit i om det drabbar oskyldiga. Det är den otvetydiga effekten av de senaste årens hetsjakt på så kallade "bidragsfuskare". Det indignerar gemene man något oerhört om någon råkar få en krona för mycket av deras surt förvärvade skattepengar, och speciellt om det är genom "fusk".

Det spelar mindre roll att samtliga fristående undersökningar som har gjorts visar att fusket varket är utbrett eller av större karaktär. Och för min egen del kan jag säga att om det så skulle vara 30-40% som fuskade istället för nuvarande 2-3% så skulle jag hellre ge en krona för mycket till fel människor än att undanhålla rätt människor det stöd de behöver och har rätt till.

Cancersjuka Anna Olsson i Uddevalla som nekas fortsatt sjukskrivning är en ganska träffande galjonsfigur för hela frågan. Vem tänkte inte att de här effekterna skulle uppstå när lagen ändrades? (Förutom en och annan toknaiv människa som var för kåt på att straffa missdådare för att se oskyldiga som "collateral damage"..)
Artikel i DN om det hela.

För mig kommer alltid devisen "Oskyldig tills bevisad skyldig" gälla. Det är det en rättstat bygger på. Släng ut bidrag till höger och vänster med hjärtans lust, gör sedan uppföljningar och begär återbetalning om det skulle visa sig fuskats. Nej tack till "pre-emptive strikes".

Sen ställer jag mig frågande till hur mycket pengar det ska kosta att jaga fuskare....att anställa 400 kontrollanter som vissa län gjort kostar ohyggliga summor varje år...och bra mycket mer än vad själva fusket kostar. Men för vissa är det viktigare att fuskare straffas än att vi får valuta för våra skattepengar. Vad tycker du? Lägg lönepengar på fuskjägare...eller lägg de pengarna på rehabilitering för sjukskrivna..med risk för att några av dessa bara är "småsjuka" eller fuskar..? För mig är svaret solklart.

Fakta: Delegationen mot felaktiga utbetalningar som staten tillsatte för att utreda fuskandet kom fram till att 4% av utbetalningar görs på felaktiga grunder. "Fusk" utgör ca hälften av dessa felaktiga utbetalningar, och resterande beror på misstag, felaktigt ifyllda formulär och andra missar.

Inga kommentarer: